Technician BERJUBAH..??!


Bercakap soal imej muslim, saya teringat satu pengalaman yang agak melucukan yang saya sendiri alami dalam sebuah program Talkshow bersama Nik Nur Madihah, pelajar cemerlang SPM 2008 dari Ma’had Muhammadi lil Banat, Kota Bharu, Kelantan. Tentu ramai yang kenal beliau, lebih-lebih lagi sejak buku khas ‘Catatan Hati Nik Nur Madihah’ telah diterbitkan baru-baru ini..(siapa yang tak kenal tu tak tahu la nak cakap macam mana..). Talkshow tu diadakan pada 30 Mei 2009, di dewan utama SMK Paya Keladi, Pulau Pinang, anjuran Proton Holdings Bhd. Dengan kerjasama al-Jaroom Consultancy (under Ust. Fauzan-bagi sahabat-sahabat yang mengenali beliau).

Alkisah bermula…

Kehadiran saya dalam program tersebut bukanlah sebagai peserta (sebab peserta adalah di kalangan pelajar sekolah menengah dan rendah sahaja, so saya telah ter’out’ dari dua golongan tersebut), tapi kehadiran saya di sana adalah sebagai TECHNICIAN.. (hm,boleh percaya ke?) Percaya atau tidak, itulah yang sebenarnya. Ust Fauzan minta tolong saya gantikan tempat Aminah, sahabat saya (sepatutnya Aminah yang pergi,tapi dia ada exam di UIA Kuantan pada masa tu, jadi terpaksa lah saya jadi bidan terjun..kebetulan saya ada di Kedah ketika itu, cuti 3 bulan sebelum masuk ke Kuantan).

Apa tugas saya di sana? Check PA system, pastikan mikrofon, LCD berfungsi, susunan kerusi dan tempat duduk VIP dalam dewan, laptop ok, PA system gergasi??..hm, tak pernah saya handle PA system sebesar itu seumur hidup saya..

Menapak masuk ke dalam dewan sehari sebelum program (untuk get ready semua perkakas tu), saya ditegur oleh salah seorang guru sekolah itu yang kebetulan ada dalam dewan yang sama..

Guru: “Adik ni siapa?”

Saya: “Saya wakil dari al-Jaroom, Ust Fauzan minta saya datang untuk uruskan pasal PA system untuk program talkshow esok”

Guru: “Owh, jadi ni la technician nya”

(Saya sekadar senyum), dan dia kemudian menyambung bicara;

“..ingatkan technician semua jenis yang rambut blond dan pakai pakaian technician, tapi tak sangka technician kali ni berjubah dan bertudung labuh!”

(Perrgh..panas rasa muka ni..tapi husnuzhon lebih utama, mungkin dia perli, atau mungkin dia betul-betul kagum) tak kisah la semua tu, yang penting saya dapat tunjukkan ‘sesuatu’ pada dia, bahawa tak semua technician tu perlu berpakaian macam technician dan berambut blond. At least saya dah buktikan padanya bahawa golongan yang berjubah dan bertudung labuh juga mampu deal dengan masyarakat dan juga.…PA system! (itu pun setelah diajar cara penggunaanya..huhu). J

Pengalaman tu sesungguhnya sangat berharga, sebagai duta Islam (khususnya buat para muslimah srikandi Islam), kita harus sedar bahawa masyarakat memandang setiap perlakuan dan gerak geri kita. Yang baik harapnya dicontohi, yang buruk harapnya janganlah dikeji, tapi diperbetulkan secara hikmah.

Pengajarannya: Tonjolkan Qudwah Hasanah walau di mana anda berada. Jangan malu ber’imej’ muslim, because WE are the PROMOTER for our PRODUCT (ISLAM itself). Usah Malu Ber'IMEJ' MUSLIM! =)

-Madihah diiring masuk ke dalam dewan-

-Bersama Ustaz Fauzan (kiri) serta guru-guru sekolah SMKPK-



2 comments:

Hazim said...

salam 'alaik..

wah~
technician ea...herm~
nice article..

(nnti kenuri angah, hang la jdi DJ..! hehe..)

Anis said...

boleh je nak suruh jd DJ..
bila kenuri angah? kena bgtau awai2..technician ni busy skit,so nak kena susun jadual masuk dlm planner..hehe =)